Een moderne (online) studie-ondersteuning voor het monitoraat
Promotor: Prof. Mieke Adriaens, Onderwijsdirecteur (mieke.adriaens@ugent.be)
Projectmedewerkers: Brecht Dekeyser (brecht.dekeyser@ugent.be), Sandra Vangestel (sandra.vangestel@ugent.be), Pieter Declercq (pieter.declercq@ugent.be)
Korte beschrijving van het onderwijsinnovatieproject
Twee jaar geleden werden de mogelijkheden van WizIQ voor online en directe studieondersteuning voor het monitoraat wiskunde en chemie onderzocht via een onderwijsinnovatieproject.
Een van de conclusies was dat het heel moeilijk was om wetenschappelijke tekens in te voeren. Hiervoor onderzochten we de mogelijkheden van schrijfpennen en het Boogie-board, met wisselend succes. Via een broodje Martinnovatie werden onze bevindingen gedeeld met de collega’s. Met dit project willen we verder werken aan een goede online studie-ondersteuning vanuit het monitoraat door het ontwikkelen van een online monitoraatsplatform.
Doelstellingen van het project + tijdsbesteding
Er komen vaak studenten op het monitoraat met hiaten in hun voorkennis en deze hiaten zijn vaak hetzelfde. Met het ontwikkelen van educatieve filmpjes zouden we hen goed op weg kunnen zetten en studenten kunnen bereiken die we nu nog niet verder helpen. Een online platform helpt immers elke student vooruit. Daarom zullen de mogelijkheden van de onderstaande nieuwe digitale middelen onderzocht worden om het leerproces van de studenten te ondersteunen:
- Het vergelijken van invoerapparaten om digitale nota’s van monitoraatssessies op te nemen en te verspreiden, zoals de ReMarkable e-ink tablet, het Boogie Board, de iPad Pro,…
- Het vergelijken van apps en programma’s om leervideo’s vanuit het monitoraat te ontwikkelen
- De mogelijkheden onderzoeken voor het uitwerken van een online monitoraatsplatform met directe en indirecte videomogelijkheden in de nieuwe ELO