Multiparameterbepaling van sferoïden en gebioprinte microweefsels.

Over deze onderzoekslijn

Bioprinten en het gebruik van talrijke biomaterialen vereisen de ontwikkeling van online en continue monitoringinstrumenten, rapportering van de gezondheid, het afsterven en de differentiatie van cellen. Bijgevolg zorgen deze voor een voorspelling van de algemene kwaliteit, reproduceerbaarheid en lange termijn stabiliteit van biofabriceerde weefsels.

Momenteel richten we ons op het optimaliseren van multi-parameter O2 beeldvorming in gebioprinte constructen, organoïden en differentiërende homo- en heterocellulaire sferoïden. We maken gebruik van multiplexing in spectrale en luminescentie lifetime domeinen en streven naar uitbreiding van de biosensor probes toolkit. Dit door bijvoorbeeld gebruik te maken van kleuring van de cellen, genetisch gecodeerde eiwitten, functionele autofluorescentie en merken van extracellulaire matrix componenten.

Hier werken we ook samen met onderzoeksgroepen die microfluïdische chips ontwerpen en modelleren, en die innovatieve biomaterialen en biosensoren ontwikkelen.

Publicaties

1. Dmitriev RI, Intes X, Barroso MM: Luminescence lifetime imaging of three-dimensional biological objects. Journal of Cell Science 2021, 134(9):1-17.
  2. Perottoni S, Neto NGB, Di Nitto C, Dmitriev RI, Raimondi MT, Monaghan MG: Intracellular label-free detection of mesenchymal stem cell metabolism within a perivascular niche-on-a-chip. Lab on a Chip 2021, 21(7):1395-1408.
  3. Müller BJ, Zhdanov AV, Borisov SM, Foley T, Okkelman IA, Tsytsarev V, Tang Q, Erzurumlu RS, Chen Y, Zhang H et al: Nanoparticle-Based Fluoroionophore for Analysis of Potassium Ion Dynamics in 3D Tissue Models and In Vivo. Advanced Functional Materials 2018, 28(9):1704598.
  4. Jenkins J, Borisov SM, Papkovsky DB, Dmitriev RI: Sulforhodamine nanothermometer for multi-parametric Fluorescence Lifetime Imaging Microscopy. Analytical Chemistry 2016, 88(21):10566-10572.
  5. Dmitriev RI, Zhdanov AV, Nolan YM, Papkovsky DB: Imaging of neurosphere oxygenation with phosphorescent probes. Biomaterials 2013, 34(37):9307-9317.

Vragen?